Tips voor een goede nachtrust

Niets zo onaangenaam als moe aan uw dag te beginnen. Er zijn veel factoren die een invloed hebben op uw nachtrust, waarvan u er zelf heel wat kunt beïnvloeden. Home Bedding geeft u dan ook graag enkele tips voor een goede nachtrust, zodat u ’s ochtends volledig uitgerust uw dag kunt starten.

Kies de juiste matras

De perfecte matras is voor iedereen verschillend en is afhankelijk van uw gewicht en lengte. Een goede matras zorgt ervoor dat de tussenwervelschijven ’s nachts de kans krijgen om opnieuw vocht op te nemen en zo hun elasticiteit te bewaren. Is dit niet het geval, dan kunt u na verloop van tijd rugklachten krijgen. U doet er bovendien goed aan om uw matras elke 10 jaar te vernieuwen. Draai uw matras ook minstens 3 à 4 keer per jaar om, zowel van links naar rechts als van boven naar onder.

Neem een goede slaaphouding aan

De beste slaaphoudingen om uw lichaam en rug zo min mogelijk te belasten tijdens uw slaap, zijn de foetushouding en rugligging. Slapen op uw zij belast uw rug wel behoorlijk, maar uw ingewanden dan weer niet. We raden wel ten stelligste af om op uw buik te slapen omdat het belastend is voor zowel uw hoofd, nek als rug.

Ruim bed en aangenaam klimaat

Hoe groter uw bed, hoe beter u slaapt. Een eenpersoonsbed moet minstens 90 cm breed zijn, een tweepersoonsbed minstens 160 cm. Bovendien moet uw bed steeds een 20-tal cm langer zijn dan u. Vergeet ook het belang van de hoogte van uw bed niet. Om makkelijk in en uit uw bed te stappen is het belangrijk dat de hoogte aangepast is aan uw lengte.

Daarnaast speelt ook een aangepast klimaat een belangrijke rol in een goede nachtrust. Een temperatuur van ongeveer 18°C is ideaal. Verlucht ook uw kamer regelmatig en vermijd een te hoge of te lage luchtvochtigheid.

Algemene tips voor een goede nachtrust

1. Ga telkens op hetzelfde tijdstip naar bed en sta ook ’s ochtends op hetzelfde tijdstip op
2. Eet niet te laat en vermijd zware maaltijden ‘s avonds
3. Drink geen alcohol meer voor het slapengaan
4. Probeer elke avond hetzelfde slaapritueel te doorlopen
5. Ga pas slapen als u voldoende slaperig bent

Wenst u nog meer tips voor een goede nachtrust? Kom dan gerust langs in onze toonzaal, waar we u graag adviseren over de juiste matras en het ideale bed. Dan kunt u ook meteen gebruik maken van onze matrastest om nog beter te weten te komen aan welke behoeften uw matras moet voldoen.